foto.jpg
vereniging voor eenheidsklasse in praamzeilen
De Nije Sylprean

Koudum 19 en 20 Mei 2018

19 en 20 Mei 2018, 1ste wedstrijdweekend van 2018 op de Holken bij Koudum.

 

En plots is het alweer zover, 19 en 20 mei 2018. Voor wie zich in de buurt van ‘’De Holken’’ bij Koudum begaf de dag hiervoor, moet zich verbaast hebben waar ineens uit alle hoeken van het meer van die prachtige zeilpramen vandaan kwamen. De 1 heeft een nieuwe fok, de ander een nieuwe vloer, de volgende is compleet geverfd, en weer een ander teert nog op het onderhoud van vorig jaar. Desalniettemin, we kunnen weer los, HET kampioenschap van 2018 is begonnen, wie gaat er dit keer met de wisselprijs vandoor? Kan Hans Boersma zijn titel verdedigen? Of heeft de concurrentie in de winterperiode een oplossing gevonden om deze straaljager een halt toe te voegen. De nummer 2 van vorig jaar, Henk de Vries, gaat met de tijd van de jeugd mee, en neemt een ‘’tussenjaar’’. Het is dus aan de rest van de competitie om het Hans Boersma met praam 2 moeilijk te maken.

 

19 mei 09:45: Palaver.

Voorzitter Eelke Dijksta heet iedereen hartelijk welkom en wenst iedereen veel succes dit weekend, en geeft maar snel het woord aan de echte leidster van dit weekend: Rita Minke, de wedstrijdleidster. 9 pramen, een matige opkomst helaas, verschillende schippers en/of bemanningen hadden andere verplichtingen, maar hopen er volgend weekend wel bij te wezen. Er is een kleine, hele belangrijke, nieuwe ontwikkeling. We hebben een nieuwe vlag, Wit met Rood. Als deze vlag op het startschip de ‘Dreg’’ wappert, is dat voor schipper en bemanning een teken om alles wat je in je handen hebt los te laten   ……………….. en te gaan eten. De ‘’Lunchvlag’’ is geboren.

 

Maar snel het water op, nou ja snel, het waait helaas niet zo hard, we moeten het doen met een matige Bft 1, de verwachtingen zijn wel dat het middags iets aan zal trekken, maar niet veel.

De wind komt uit het NW (noord-westen) maar helaas is de wind nog te veranderlijk en vooral te weinig om er een eerlijke wedstrijd van te maken, en dus word de start uitgesteld. Alle pramen dobberen wat rond het startschip, wachtend op veranderingen van wind, en veranderingen van beslissingen door de wedstrijdleiding.

 

11:45: De wind is iets aangetrokken naar een krappe Bft 2, maar dat is genoeg en dus kan er een baan uitgezet worden. Het is een baan A geworden. De olympische baan, en deze dient over bakboord gerond te worden.

De start: Wegens een iets wat gebrek aan ankers of gewichten dient het startschip dit keer als startboei en als indringboei. Dat wil zeggen, halverwege de ‘’dreg’’ hangt een oranje vlag, welke de startlijn aangeeft, en op het achterschip hangt een oranje boei,  welke fungeert als indringboei.

De 9 pramen moeten nog een beetje uit de winterslaap ontwaken schijnbaar, of hebben flink geoefend in de winter, want het is in 1 keer raak, niemand te vroeg, dus allemaal op weg naar de bovenste boei. De meeste maken de eerste slag over Bakboord richting de graswal, stuurboord richting bovenboei, en dan de laatste slag weer over bakboord om de bovenboei dan ook daadwerkelijk te ronden. En wie doet dat als best? U mag raden, juist, Hans Boersma, Praam2, is het nog niet verleerd, als 1ste om de bovenboei, en deze positie zal die niet meer afstaan. Wie dat dan nog niet weet en in de veronderstelling is dat dit gaat lukken is Praam 4, Eelke Dijkstra, als 2e meld hij zich bij de bovenste boei, gevolgd door Wiebe Haytema met Praam 20, daar kort achter Rikes Wijkstra met Praam 15  die weer de hete adem van Tonny Kleinhuis met praam 21 voelt.

Praam 10,1,16 en 8 zullen in deze volgorde de aanval inzetten.

Voor de wind op weg naar de beneden boei, voorin hebben Hans Boersma en zijn mannen watg zweterige minuten gehad, de hele club achtervolgers creeerd een gordijn aan zeilen achter hun, en lopen hard op de koploper in, maar hij houd stand en weet de 1ste plek vast te houden. Praam 4 blijft volgen, Praam 20 daarachter, en praam 15 heeft praam 21 weten in te halen en schuift dus 1 op.

Na enkele tonnen gerond te hebben naderen we de finish van deze eerste race, Hans Boersma komt als eerste over de streep, Eelke Dijkstra als 2e, Wiebe Haytema als 3e, en dan word het spannend. Praam 21 met Tonny Kleinhuis komt op de finish af over SB, Hij heeft de opkomende Floris Kooistra vlak onder heb liggen over dezelfde boeg. Maar over Bakboord komt nog praam 15, Rikes Wijkstra, Hij weet als 4e over de streep te komen, Praam 10 als 5e, en Tonny Kleinhuis schuift op het laatst nog een plekje op, als 6e binnen. Douwe idzenga komt met praam 16 als 7e naar binnen, kort gevolgt door Klaas Jan Koopmans met praam 1. Geart de Groot stopt vroegtijdig en finisht helaas niet.

 

Kort erachteraan, Wedstrijd 2:   12:55 startschot. Wederom een baan A, Bft 2 NW

Opnieuw niemand te laat, allemaal keurig op lijn, een enkeling is eerder te laat dan te vroeg, maar dat is gelukkig niet strafbaar. Op naar de bovenste boei, en wie meld zich daar als eerste? Hans Boersma? Nee, dit keer is het Tonny Kleinhuis met Praam 21 die als eerste de ton rondt. Erg gerust zullen ze nog niet zijn, ze worden kort gevolgd door praam 2,10 en 20. Dan een gaatje tot praam 15,1,8, 16 en hekkensluiter praam 4. Op naar de volgende boei, Hans Boersma heeft al snel de leiding overgenomen van Tonny Kleinhuis, Wiebe Haytema pakt een plekje ten koste van Floris Kooistra, en Eelke Dijkstra haalt er zelfs 2 in, en ligt nu 7e.

Opnieuw komen we uiteindelijk bij een bovenboei uit. Daar is het dringen, Rikes Wijkstra kan de ton maar net wel/net niet halen, maar komt wel over BB aanzeilen, Over dezelfde boeg komen daar Klaas Jan Koopmans en Tonny Kleinhuis ook aan. De ton zal later tussen deze 2 door hobbelen, Klaas Jan Koopmans weet dat hij deze ton aan de verkeerde kant gepasseerd heeft en maakt netjes zijn strafrondje. De opkomende Eelke Dijkstra kan helemaal niet kiezen aan welke zijde die de ton zal ronden, en tikt met zijn praam nummer 4 de ton aan, met als gevolg ook een strafrondje voor hun.

Na 2 routes gezeild te hebben ligt er een finisch. Hans Boersma pakt weer winst. Wiebe Haytema heeft goede zaken gedaan en komt als 2e over de lijn. Ook Rikes Wijkstra heeft het getroffen met een tussenslag door het midden van het meer, en krijgt als 3e de finish toeter te horen. Tonny Kleinhuis leek in het begin van de wedstrijd met winst naar de Lunch te gaan, maar eindigt ‘’helaas’’ als 4e.

Klaas Jan Koopmans 5e , Floris Kooistra 6e, Eelke Dijkstra 7e, Douwe Idzenga 8e, En geert de groot finisht dit keer ook, als 9e, gelukkig toch nog in de top 10.

Na een korte pauze, 3e wedstrijd, weer erg weinig wind, maar we kunnen los.

Als snel ontstaan er 2 groepjes, een kopgroep en de achtervolgers.

In de kopgroep: praam 2, 20, 21,  en 4. En in de achtervolgers praam 10,16,8 en 1. Ik hoor u denken, we missen er nog 1, dat is praam 15, die zal bijna geheel de wedstrijd eenzaam tussen deze 2 groepen inzeilen, en doet zijn best om aansluiting te vinden bij een groepje. Eerlijk is eerlijk, dat lukt ze, alleen niet bij het gewenste groepje, na de gehele wedstijd op een 5e plekje te zeilen worden ze op de finish nog even ingehaald door Klaas jan Koopmans. 1 van de achtervolgers.

 

Deze dag is voorbij en we gaan naar de wal voor een BBQ, tenminste, als de slager ons niet vergeten was. Na wat telefoontjes heen en weer, kon dan uiteindelijk om iets voor 19:00 de maag gevuld worden.

 

Zondag 20 Mei 2018

Daar sta je dan met je goede gedrag, op tijd je bed uit om een dagje te zeilen.  Nu heb je niet zo heel veel nodig om dit plan tot uitvoering te brengen, een zeilboot, bemanning ……… en wind. Laat dat laatste dit weekend nu net een beetje het probleem zijn. Prachtig om te zien hoe spiegelglad ‘’De Holken’’ kunnen zijn, en hoe de vliegjes zweven over het wateroppervlak, maar voor een groep fanatieke praamzeilers is dat niet wat je op dat moment wil zien. Uitstel van de start volgt dan ook snel. Iets na 11:00 trekt de wind dan toch iets aan en word er maar snel gestart, als 1ste bij de boven boei melden zich weer praam 21 en 2, gevolgt door praam 15.

 

Na 1 route ligt er al een finish, de wind valt totaal weg en dus besluit de wedstrijdleiding om in ieder geval deze wedstrijd rechtsgeldig te laten beëindigen voordat de wind totaal verdwenen is. Praam 15 lijkt goede zaken te doen, midden over het meer komt een klein prive vlaagje en even lijken deze mannen zelfs voorop te zeilen. Helaas draait de wind, komt een BB-SB kwestie met praam 2 net niet gelukkig voor ze uit, en liggen ze totaal stil op 300 meter voor de finish te drijven. De finish, op een haartje na pakt praam 21 de winst, 1 sec later praam 2 op nummer 2, gevolgt door Wiebe Haytema, Klaas jan Koopmans, Floris Kooistra , en praam 15. Eelke Dijkstra daarachter, die moest halverwege de route een extra rondje maken door een BB-SB kwestie.

 

De wind valt totaal weg en de wedstrijdleiding besluit om deze dag te beëindigen.

Tot volgend weekend!

De nieuwe Friese zeilervaring

De Nije Sylpream

De Nije Sylpream is een nieuw ontworpen platbodem, een prachtig schip met zeer goede zeileigenschappen. Door de eenvoud is het schip uiterst gemakkelijk te bedienen en geschikt voor allerhande activiteiten.

Lees meer

© 2018 De Nije Sylpream